Si fem una cerca a internet del terme Marketplace, ens apareixerà informació referent als llocs web que agrupen un seguit d’oferta per poder-la comprar online. La més coneguda avui, AMAZON.

Però aquest concepte ja estava desenvolupat molt abans, i es refereix simplement a l’espai on té lloc un mercat. A casa nostra, les fires locals són marketplaces, en aquest cas presencials, genèriques o de tota mena de temàtiques.

Si la fira local ja és en essència un marketplace, per què no la posem al dia donant-li una visibilitat online que potenciï l’intercanvi entre els participants?

Fira virtual local pro

Característiques d’un marketplace online

Trasl·ladat al model de fira local, un marketplace online és una botiga online promoguda per la mateixa fira, que permet als expositors promocionar i comercialitzar els seus productes online.

En aquest cas el paper de la fira segueix sent el de sempre, té una capacitat de convocatòria per convocar oferta i demanda, i facilita el canal de negoci.

El marketplace digital és una plataforma web amb les següents característiques:

Identificació del producte
Cada producte és una pàgina de la web en la que s’hi inclou el nom i descripcíó de l’article, les característiques tècniques, el preu, i l’enllaç amb l’expositor.

Continguts indexats
L’oferta està ordenada per tipus de producte i també per l’expositor que la comercialitza. En aquest segon cas permet donar una visibilitat a l’expositor, presentant el seu espai de venda online personalitzat.

Autogestionable
Els expositors poden gestionar l’entrada de productes, incorporar-hi imatges, descripcions i els preus.

També permet afegir i gestionar promocions especials i descomptes.

Passarel·la de cobrament
L’organitzador firal pot tenir una major implicació en el projecte, coordinant els cobraments en una passarel.la única. Això implicarà mantenir una relació permanent amb els expositors amb qui passarà comptes dels ingressos gestionats de cada venda.

També es pot configurar una passarel·la de pagament directa a cada expositor. Això allibera de responsabilitats el promotor firal, però per contra, fara que l’experiència d’usuari no sigui tan satisfactòria, atès que per cada expositor diferent a qui faci la compra, haurà de fer un pagament diferent.

Passarel·la logística

Al igual que en la forma de cobrament, aquesta pot ser única o pròpia de cada expositor. En el primer cas hi ha una intervenció del coordinador del marketplace en tota la logística de recull, embalatge i enviament de les mercaderies. Si la passarel.la la gestiona l’expositor directament, es simplifiquen les tasques per l’organitzador, però es multipliquen els costos d’enviament si s’han adquirit productes a expositors diferents.

Celebració d’un esdeveniment marketplace

Al igual que un establiment obert al públic, el punt de venda online permet organitzar esdeveniments i promocions especials. La fira és precisament un d’aquests moments, i també ha de ser-ho a nivell digital.

En l’esdeveniment marketplace s’ofereix un tipus d’oferta especial, no només pel què fa a promocions, sinó complements online que permetin arribar al nostre públic objectiu.

Es celebren conferències tècniques, tallers, fins i tot tastos guiats, accions infantils, i tota mena d’accions de dinamització online.

La fira precisament permet crear un relat especial que és més fàcil de comunicar i de fer arribar als nostres usuaris. És l’argument que necessitem per planificar la nostra campanya de comunicació orientada a la connexió durant aquella data en particular. Aquí s’hi afegeix l’efecte novetat i curiositat, amb el de premura per accedir a les promocions, atès que té una durada determinada. La fira és un blackfriday personalitzat a les característiques i capacitat d’atracció del nostre territori.

Marca única i campanya de comunicació

Com a bon marketplace, la fira, a més de fomentar i coordinar la participació d’oferta i demanda, té la capacitat de comunicar d’una manera exponencial a com ho faria cadascú dels expositors participants.

Aquesta marca paraigües i els esforços que faci la fira en comunicació digital seran la clau de l’èxit. Un èxit determinat per la capacitat que tenen les campanyes online de segmentar i d’arribar al públic objectiu, en les diferents fases de decissió de compra.

L’efecte democratitzador que té la fira, permet a tots els expositors, de diferents mides i característiques, beneficiar-se de la campanya i del prestigi del promotor de l’esdeveniment.

 

El procés de digitalització a les fires s’està accelerant d’una manera vertiginosa, i per necessitat, degut als nous condicionaments sanitaris provocats perl COVID-19. La reacció però serà molt positiva pel sector, encara que ens haurem d’acostumar a uns formats d’esdeveniment als que no estàvem acostumats. Comprar online dins el paraigües d’una fira local serà una acció d’aquelles que direm, com és com no es podia fer abans?