El calendari firal s’ha desplomat, literalment. Tots els esdeveniments cancel·lats, o en el millor dels casos ajornats.

Vaig tenir l’oportunitat d’organitzar la que segurament va ser una de les darreres fires a Catalunya, la fira de la botifarra de la Garriga el 10 i 11 de març. Aleshores ja s’havia cancel·lat el Mobile World Congress, però a nivell de fires locals, ningú es podia imaginar tot el que vindria després.

Després d’aquest primer impacte però, toca activar-se, revisar models i fer una reflexió estratègica sobre cada projecte.

Cada projecte firal respon a uns objectius. En molts casos, la cancel·lació és inevitable. En altres però, la funció de la fira té altres enfocaments com la promoció del territori, o la dinamització comercial, i poden ser finançades per pressupostos municipals. És per això, que com a tal acció promocional es pot reformular, al marge del nivell de concentració de persones que permetin les circumstàncies a la data de la seva celebració.

Són activitats firals les manifestacions comercials que tenen per objecte l’exposició de béns o l’oferta de serveis per a afavorir-ne el coneixement, la innovació i la difusió, promoure contactes i intercanvis comercials i apropar l’oferta de les diverses branques de l’activitat econòmica a la demanda. Llei d’activitats firals a Catalunya

Promoció del territori, transferència de coneixement, i posar en contacte oferta i demanda, són accions que tenen en l’entorn digital un potencial increïble que fins ara el sector firal local no ha explotat.

Cancel·lar una fira no és una decisió fàcil, però tampoc hauria de ser un primer recurs com a reacció a una situació anòmala com la present.

Per què des de la promoció local no hauríem de cancel·lar una fira:

  • Per mantenir i consolidar un paper de lideratge com a promotor firal.
  • Per estar al costat del sector, i ajudar-lo a utilitzar la fira com a palanca promocional o canal de comercialització.
  • Per fidelitzar a tots els participants i agents implicats, i mantenir la base per a futures edicions.

Exemple de fira virtual 3D

No és una fira virtual, és una fira real

Ja fa molt de temps que sentim a parlar de fira virtual. A l’inici, aquest concepte representava bàsicament tenir indexat el catàleg d’oferta d’expositors i productes a la pàgina web. Efectivament, aquesta és una de les primeres accions de digitalització, però equivaldria a una fira tradicional en la qual només hi ha els estands dels expositors.

És el rol que juga el promotor firal el que realment pot garantir l’èxit d’una fira, sigui presencial o digital.

En la mesura que l’organitzador sigui capaç de propiciar l’encontre entre oferta i demanda, canalitzar la transmissió de coneixement, i potenciar un sector o un territori, el fet que utilitzi recursos tangibles o digitals, ja no serà tan rellevant.

De fet, les accions de networking que tenen lloc a les fires actualment, s’han vist potenciades per les plataformes digitals per concertar reunions one to one, deixant enrere els contactes que es feien només a les visites als estands.

Aquestes mateixes aplicacions permeten accedir als continguts de conferències, participar en debats i votacions interactives, i un gran nombre d’utilitats. És per això que podem dir que la digitalització ha vingut a potenciar les fires i no a anul·lar-les.

Per què has de digitalitzar la teva fira?

  1. Atès els nous condicionaments sanitaris pel que fa a les reunions entre persones, establir canals de comunicació digitals, a vegades serà l’única solució, almenys per un temps.
    Fer el pas cap a la digitalització et posiciona com a referent i líder dins el sector.
  2. La digitalització suposa un complement estratègic al teu projecte firal.Les relacions digitals entre els participants es veuen potenciades amb l’ús de les plataformes digitals.
    L’accés a continguts adquireix una major dimensió.
  3. El canal de comunicació amb expositors i visitants és molt més potent que l’OFF line, permetent una màxima segmentació de públics.
  4. Gamificació, premis, consultes, enquestes i valoracions, obren una línia de diàleg permanent entre oferta, demanda i organitzadors.
  5. L’entorn digital permet extendre l’impacte de la fira tot l’any.

El model de fira virtual

Entenem la fira virtual com un model mixt que combina les accions digitals amb les presencials, en la mesura que els condicionaments sanitaris ho permetin.

A Local Pro fem que les fires virtuals siguin reals, incorporant tots aquells recursos al nostre abast que ens permetin assolir els diferents objectius:

Promoció de productes i serveis:

El catàleg d’expositor és complet, incloent-hi les dades de contacte, la classificació de l’oferta, la descripció dels productes i serveis, els enllaços externs, i un espai per a la presentació audiovisual de cada expositor.

Compravenda de mercaderies:

La pàgina web de fira incorpora un servei ecommerce pels expositors, convertint-se en un marketplace especialitzat d’aquell sector.

Agenda d’activitats:

La plataforma digital permet penjar tota mena de continguts com tallers, tastos, jocs, espectacles, etc.

Igualment, a través del sistema de videoconferència integrat, aquestes accions es poden celebrar en temps real. Connectat en directe amb la fira presencial, o des d’un plató professional i preparat per aquesta funció.

Arxiu de continguts:

Les ponències de les possibles conferències, ja siguin documents text o audiovisuals, estan disponibles en un enllaç de la pàgina web. Permet fer comentaris o contactar directament amb els ponents.

Fòrum de networking

La plataforma inclou una aplicació de relacions professionals que permet establir contacte amb altres professionals, d’acord amb una segmentació de perfils i d’interessos. Aquest contacte per missatgeria s’ha completat amb connexions one to one per videoconferència.

Conferències i activitats en directe

Disposem de la solució tecnològica per moderar i conduïr una conferència o un taller en directe. Es combinen continguts presencials amb no presencials, oferint una comunicació multilateral sense retards, en temps real, amb la màxima qualitat i seguretat.

La plataforma digital és l’eina, la comunicació és la clau

Al igual que les fires convencionals, una de les claus de l’èxit de la fira és arribar al públic objectiu i propiciar el màxim de contactes de qualitat possibles entre oferta i demanda.

Els canals digitals permeten una segmentació detallada de públics, als quals s’hi pot arribar a través d’una estratègia de continguts, de campanyes d’email màrqueting, i de campanyes publicitàries a través dels cercadors o les xarxes socials.

Una estratègia d’inbound marketing, o màrqueting d’atracció, ens posicionarà com a referents dins el sector, aconseguit que els nostres públics ens localitzin i ens identifiquin com experts.

 

El daltabaix provocat per l’emergència sanitària del COVID-19, també serà un accelerador en el procés de digitalització general de la societat, de l’economia, i també de les activitats firals. Els projectes firals locals no es poden quedar fora d’aquesta tendència, i ara tenen al seu abast totes les eines per aconseguir-ho.

Construcció i promoció de la fira virtual